Home > Консалтинг, Менеджмент > Головні інструменти управління: прийняття рішень

Головні інструменти управління: прийняття рішень

January 6th, 2012

Головні інструменти управління: прийняття рішень
Які інструменти напрацьовані теорією та практикою корпоративного управління

Прийняття рішень

Прийняття рішень та вирішення проблем – одна з головних задач учасників  корпоративного управління

Проблема – положення справ, яке треба змінити, щоб отримати те, що ви хочете

Проблема – це РОЗРИВ між існуючим та бажаним станом справ;

Рішення проблеми демонструє – як ліквідувати цей розрив

Вкрай важливо розділяти

Формулювання (розуміння) проблем – (пошук, схематичне зображення, пов’язана інтерпретація)

Власно, рішення проблем

Головними є два способи поведінки:

  • Рішення проблем по мірі їх виникнення (emergent chaos)
  • Пошук проблем і підготовка до їх рішення (deliberate chaos)

Класичний алгоритм прийняття рішень

  • Формулювання проблеми
  • Збір інформації
  • Пошук альтернатив
  • Вибір кращої альтернативи
  • Планування реалізації
  • Реалізація рішення

В теорії це чіткий, покроковий алгоритм – алгоритмічне мислення

В реальності це скоріше шлях, процес “пізнання рішення”

Петля Бойда прийняття рішень

  • Спостереження – збір, фільтрація, інтерпретація, інтеграція інформації
  • Орієнтація – вибір цілей
  • Рішення – генерування та оцінка альтернатив, вибір, планування дій
  • Дія – ініціатива, злагодженість, розмаїтість, швидкість

(1)    Визначаємо зони

Зона моделей проблеми

  • Формулювання цілісних моделей контексту і проблеми

Зона моделей рішення

  • Формулювання рішення: всі деталі та критерії оцінки

Зона даних

  • Факти, цифри, ”істини”, умовиводи, припущення, гіпотези…

Зона дивергентного мислення

  • Простір генерування ідей, пошук варіантів, зв’язків, …

Зона конвергентного мислення

  • Простір критичної оцінки варіантів, можливостей, потенційних рішень – це зона суджень

2) Дотримуємось принципів

  • Збирайте правильних людей – (критерії: знання, досвід, широта поглядів, неупередженість для рішення проблеми)
  • Почніть з чистого листа (не майте упередження, позиції, ставлення до того, яким має бути рішення)
  • Дотримуйтесь “правила однієї зони” (усі члени групи мають одночасно бути у одній із зон – необхідна координація)
  • Починайте з зони, доречної для групи (там, де вся група готова працювати продуктивно)
  • Всі разом легко мігруйте по зонам (стежте за розвитком колективного розуміння проблеми і рішення)
  • Уникайте “групового мислення” (важливо не “хто правий”, а “що правильно”)
  • Довіряйте інтуїтивній природі процесу (що робити в зоні, коли переходити в іншу, що говорять факти, як виглядає проблема і рішення для “чистого погляду” – без агресії)

(3) Рухаємось по зонах: зона моделей проблеми

  • Назва проблеми
  • У чому полягають симптоми проблеми – які труднощі викликала проблема?
  • Модель проблеми: у чому розрив між існуючим і бажаним станом?
  • Якими є небажані наслідки проблеми?
  • Регулярно повертаємось в зону моделей проблеми
    • Уточнюємо модель проблеми – це дозволить побачити більше можливостей для рішення
    • Додаємо розуміння проблеми після дивергентної зони
    • Звужуємо проблему після конвергентної зони
    • Перевіряємо наш рух до рішення на здоровий глузд

Рухаємось по зонах: зона моделей проблеми

  • Назва проблеми
  • У чому полягають симптоми проблеми –
    які труднощі викликала проблема?
  • Модель (визначення) проблеми: у чому розрив між
    існуючим і бажаним станом?
  • Якими є небажані наслідки проблеми?
  • Регулярно повертаємось в зону моделей проблеми
    • Уточнюємо модель (визначення) проблеми стільки разів, скільки треба – це дозволить побачити більше можливостей для рішення
    • Додаємо розуміння проблеми після дивергентної зони
    • Звужуємо проблему після конвергентної зони
    • Перевіряємо наш рух до рішення на здоровий глузд

Рухаємось по зонах: зона дивергентного мислення

  • Які ще є симптоми проблеми?
  • Які ще можливі побічні небажані наслідки?
  • Якими можуть бути рішення проблеми?
  • Регулярно повертаємось в зону – по мірі кращого розуміння суті проблеми – для генерації можливих рішень, причин та наслідків проблеми
    • Оновлюємо причини проблеми
    • Оновлюємо наслідки проблеми
    • Оновлюємо перелік можливих рішень

Рухаємось по зонах: зона моделі рішення

  • Яким має бути рішення?
  • Які симптоми зникнуть?
  • Яким буде новий (бажаний) стан справ?
  • Хто і що буде робити або говорити, чому це вигідно для нас?
  • Регулярно повертаємось в зону – по мірі кращого розуміння суті проблеми – для генерації можливих рішень, причин та наслідків проблеми
    • Оновлюємо причини проблеми
    • Оновлюємо наслідки проблеми
    • Оновлюємо перелік можливих рішень

Рухаємось по зонах: зона даних

  • Чи всі важливі та актуальні дані ми зібрали?
    • Факти
    • Цифри
    • Ключові ідеї та концепції
    • “Істини”
  • Регулярно повертаємось в зону – даних має вистачати для
    • Розвитку розуміння
    • Відкриття нових можливостей
    • Оцінки варіантів рішень

Рекомендації від Де Боно по рішенню проблем:

шість розумових шляп – надягаються по черзі

  • Біла (яка інформація є, яка відсутня, яку інформацію треба отримати і як це зробити?)
  • Червона (здогадки – без обмежень і пояснень, включаються емоції, досвід, інтуїція)
  • Чорна (критична оцінка прибутковості, можливостей реалізації, відповідності нормам; аналіз обмежень і помилок)
  • Жовта (позитивна оцінка, пошук переваг, варіантів реалізації задуманого, розвиток ідей, що народилися)
  • Зелена (творче мислення, пошук нових альтернатив, провокаційні ідеї, переходи до нового напрямку думки)
  • Синя (управляє самим процесом мислення, визначає пріоритети, узагальнює, виводить висновки та рішення) 

Консалтинг, Менеджмент

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.
You must be logged in to post a comment.