Home > Консалтинг, Менеджмент > Структурування стейкголдерів

Структурування стейкголдерів

January 6th, 2012

Структурування стейкголдерів

Стейкголдери

  • Стейкголдер (stakeholder) у вузькому сенсі значить те ж саме, що і акціонер (shareholder).
  • Стейкголдер у широкому сенсі означає фізичне або юридичне лице, зацікавлене в результатах діяльності компанії. Теорія стейкголдерів була
    • сформульована Р. Фріманом в 1984 році
      [Freeman, R.E. 1984, Strategic Management: A stakeholder approach. Boston: Pitman]
    • розвита Дональдсоном та Престоном у 1991 році
      [Donaldson, T., and Preston, L.E. (1991), ‘The stakeholder theory of the corporation’, Academy of Management Review 20]

Стейкголдер (зацікавлена в бізнесі особа)

Важливо: часто стейкголдери пов’язані не тільки з організацією, але й між собою

Розуміння структури стейкголдерів допомагає

  • Зрозуміти можливу поведінку стейкголдерів
  • Ранжувати – і покращити управління в умовах обмеженого ресурсу
  • Точніше вибрати форму стосунків (контракту)
Стейкголдери (зовнішні і внутрішні)
Тип стосунків Опис стейкголдерів
(груп впливу)
Зовнішні Постачальники капіталу

  • Акціонери, кредитори, …

Економічні партнери

  • Постачальники, покупці, конкуренти…
Внутрішні Менеджери

  • Акціонери, рада директорів, директорат

Співробітники

  • Наймані співробітники підприємства

 

Стейкголдери (Модель Мейера, де Віта)
Тип влади Опис стейкголдерів
Формальна (голосуюча) Власники акцій (часток)

  •  Мажоритарні акціонери
  •  Директори
  •  Міноритарні акціонери
Економічна Утримувачі економічних інтересів

  •  Споживачі, конкуренти, постачальники
  •  Іноземні уряди (квоти)
Політична Групи впливу

  •  Групи споживачів
  •  Уряд
  •  Торгові асоціації

Стейкголдери (Модель Менделоу)

Класифікація стейкголдерів по двох параметрах

  • Влада: спроможність впливати на організацію
  • Інтерес: бажання впливати на організацію
Стейкголдери (Модель Менделоу)
Які стосунки –  найважливіші? Низький рівень влади Високий рівень влади
Високий інтерес до компанії Найбільший вплив
Низький інтерес до компанії Найменший вплив

Стейкголдери (Модель Менделоу)

  • Високий рівень влади і інтересу
    Ключові гравці – без них немає бізнесу
  • Високий рівень влади при низькому інтересі
    Необхідно забезпечити задоволення результатами і рівнем стосунків
  • Високий рівень інтересу при малій владі
    Можуть бути корисними компанії
  • Мало влади і впливу
    Мінімум зусиль і уваги (але – регулярно)

Важливо:  необхідно розуміти –   утримувати стейкголдерів в категорії або необхідно перевести в іншу

Стейкголдери (Модель Арчера)
Яка ціль управління стосунками? Випадкові стосунки Необхідні (постійні) стосунки
Сумісні інтереси і цілі Пристосування Захист стосунків
Несумісні інтереси і ціли Конкуренція Компроміс

Стейкголдери (Модель Арчера)

Цілі управління стосунками

  • Захист стосунків
    При розриві втрачають обидві сторони. Стосунки розбудовуються, управляються, захищаються
  • Пристосування
    Вибір і рішення – розбудовувати чи ні. Критерії: наявність ресурсів, загроза стосункам, що вже є.
  • Компроміс
    «Поганий» мир краще за гарну війну
  • Конкуренція
    Боротьба (війна) за впливових стейкголдерів

Ключові питання при структуруванні стейкголдерів

  • Хто Ваші стейкголдери?
    Перелік (зовнішні – внутрішні)
  • З ким стосунки найважливіші?
    Пріоритет (вплив = влада + інтерес)
  • Які цілі стосунків?
    Пріоритет (від конфлікту до захисту стосунків)

Задача моделі: визначити пріоритети управління стосунками при обмеженому ресурсі

Нагадування про особливу роль власника як стейкголдера

  • Власник приймає рішення про розподіл прибутку
  • Коли виграє власник (прибутковість бізнесу росте) – потенційно виграють всі стейкголдери
  • Коли бізнес ліквідується – власник втрачає більше за всіх

В чиїх інтересах повинен діяти менеджмент

  • В інтересах акціонерів (власників)?
  • В інтересах стейкголдерів?
  • Чи має значення для такого рішення розмір, вік компанії, ? . .

Корпоративна соціальна відповідальність

Корпоративна соціальна відповідальність (Corporate Social Responsibility – CSR)

Соціальна корпоративна відповідальність – це вільний вибір на користь зобов’язання підвищувати добробут громади через відповідні підходи до ведення бізнесу, а також надання корпоративних ресурсів.

  • Відповідальне ведення бізнесу  (BP, TCCC)
  • Надання корпоративних ресурсів (Баффетт – Котлер)

Корпоративна соціальна відповідальність (Corporate Social Responsibility – CSR)

Уоррен Баффет

  • Фонд спільно з Біллом Гейтсом
  • До фонду передано мільярди доларів
  • Корпорації мають єдину мету: приносити прибуток акціонерам (власниками)
  • Акціонери мають право розпоряджатися прибутком на власний розсуд

Корпоративна соціальна відповідальність (Corporate Social Responsibility – CSR)

Філіп Котлер

  • Корпорації мають бути соціально відповідальними і робити добрі справи – бути “хорошими хлопцями”
  • Це дозволяє задовольнити довготермінові інтереси суспільства
  • Відповідальна соціальна поведінка створює позитивну репутацію в очах клієнтів та додає конкурентоспроможності
  • Доброчинні внески прибуткових корпорацій зросли з $ 9,6 млрд. у 1999 році до $ 12,19 млрд. у 2002 році
  • Із 250 топ глобальних компаній за версією Fortune звітували про CSR – 35 % у 1999 році і 45 % у 2002 році
  • 84 % споживачів більш позитивно сприймають компанії, які щось роблять, аби покращити світ
  • 75 % споживачів приймають рішення о купівлі на підставі репутації компанії в екологічному аспекті

CSR: Корпоративні соціальні ініціативи

  • Просування доброчинної справи (комунікація проблеми і заохочення до доброчинності)
  • Доброчинний маркетинг  (благодійний внесок прив’язаний до обсягів продажу)
  • Корпоративний соціальний маркетинг (позитивні зміни поведінки людей: здоров’я, довкілля)
  • Корпоративна філантропія (пожертви: соціальні питання + вигода для компанії)
  • Волонтерська робота на користь громади (заохочення персоналу до волонтерства, фінансування)
  • Соціально відповідальні підходи до ведення бізнесу (захист довкілля, турбота про працівників, клієнтів)

Консалтинг, Менеджмент

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.
You must be logged in to post a comment.